امروزشنبه, 27 مهر 1398 08:40

آموزش پزشكي بايد پاسخگوي نيازهاي امروز جامعه باشد

معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: آموزش پزشكي بايد پاسخگوي نيازهاي امروز جامعه بوده، به روز و كارآمد باشد.
به گزارش خبرنگار وب‌دا؛ دكتر امیر محسن ضيايي ضمن بيان اين مطلب گفت: نظام سلامت و آموزش ما بايد متناسب با نيازهاي روز جامعه باشد. همان طور که چهره بیماری ها در نظام سلامت از بيماري‌هاي واگير به غيرواگير تغییر کرده است، آموزش پزشکی نیز باید متناسب با نظام سلامت برای نیازهای جدید آموزشی برنامه ریزی کند.
 
اجرای سند آمایش سرزمینی از سال آینده
دكتر ضيايي با بيان اين مطلب كه سند راهبردي توسعه رشته‌ها و مقاطع مورد نياز نظام سلامت تهيه شده و تا آخر سال ابلاغ مي‌شود، گفت: بر اساس این سند مشخص شده است که در حال حاضر به چه رشته‌هايي نياز داريم و چه سرفصل‌هاي جديدي بايد ايجاد كنيم. بنابراين به دانشگاه‌ها توصيه مي‌كنيم به جاي رشته‌ها و مقاطع تكراري رشته‌ها و مقاطع اولويت‌دار و مورد نياز وزارت بهداشت را ايجاد كنند.
وی با بیان این که مهمترین اولویت معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال آینده ارتقاء کیفی آموزشی پزشکی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این معاونت در توسعه کمی حرکتی نخواهد کرد و تمرکز برنامه ها در ارتقاء کیفی آموزش پزشکی خواهد بود.
معاون آموزشی با بیان این که منابع مالی و اعتبارات باید به صورت هدفمند صرف توسعه کیفی آموزش پزشکی شود، تصریح کرد در حال حاضر برای تربیت نیروی انسانی نیازی به توسعه کمی نیست و امیدواریم تا پایان امسال سند آمایش سرزمینی از سوی شورای گسترش دانشگاهها تصویب شود و سال دیگر در دانشگاهها اجرایی شود.
 
بین المللی شدن دانشگاههای علوم پزشکی بر اساس سند آمایش سرزمینی
معاون آموزشی با بیان این که تعدادی از دانشگاههای ما توانایی بالقوه برای بین المللی شدن را دارند، گفت: این توانایی باید بالفعل شود.
دکتر ضیایی در عین حال حرکت دانشگاهها به سمت بین المللی شدن را امری دشوار عنوان کرد و گفت: این دانشگاهها باید بر طبق شاخص های مشخصی مورد سنجش قرار گیرند. شاخص‌ها در اين دانشگاه‌ها سخت است و براي ورود به آن فرد بايد از سطح آموزش بسيار بالايي برخوردار باشد.
وي همچنين بر ضرورت افزايش رشته‌هاي بين رشته‌اي تأكيد كرد و گفت: نظام آموزش ما احتياج به رشته‌هاي بين رشته‌اي دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد. زيرساخت‌هاي آنها بايد ايجاد شود كه جهت ايجاد اين رشته‌ها هماهنگی های لازم با وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.
معاون آموزشی در بخش ديگري از سخنان خود با تاکید بر معتبر بودن آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت توليت نظام آموزش و سلامت را بعهده دارد و به عنوان ديده بان بر فعاليت دانشگاه‌ها نظارت مي‌كند. بنابراين دانشگاه‌ها بايد از همه جهات از جمله فرآيندها، برنامه‌هاي آموزشي ارزشيابي اساتيد، معتبر باشند.
 
قطب‌هاي آموزشي به مراکز ملی مهارت سنجی مجهز می شوند
وي با تأكيد بر ضرورت بررسي‌هاي مهارتي دانشگاه‌ها گفت: یکی از برنامه های ارتقاء کیفی آموزش پزشکی بررسی مهارتهای دانشگاهها است که در این راستا تمام قطب‌هاي آموزشي ما به مراكز ملي مهارت سنجي مجهز مي‌شوند.
معاون آموزشي در بخش ديگري از سخنان خود به ضرورت ارتقاء كيفي در بخش مهارت‌ها و اخلاق و رفتار حرفه‌اي تأكيد كرد و گفت: دانشجوي پزشكي همواره بايد در بالين بيمار بوده و در كنار استاد باشد. به اندازه كافي بر بالين بيمار حاضر شده و مهارت لازم را ديده باشد. بنابراين جهت ارتقاء آموزش بايد اركان نظام آموزشي را تغيير دهيم تا خروجي نظام آموزش ارتقاء يابد.


افزایش ظرفیت تنها در برخی از رشته های تخصصی
معاون آموزشی با بیان این که ظرفیت ها را در حال خاضر افزایش نخواهیم داد، گفت: افزایش ظرفیت در برخی رشته های تخصصی مانند رادیولوژی، ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب صورت خواهد گرفت. در حال حاضر در برخی از رشته های فوق تخصصی حتی ظرفیت خالی نیز وجود دارد.