امروزیکشنبه, 28 مهر 1398 15:52

افتتاح سامانه تلفنی 1690

مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه ای (سامانه تلفنی 1690) با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد.
به گزارش ‌وب‌دا، با راه‌اندازی این مرکز، مردم می‌توانند شکایات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه تلفنی 1690 و سامانه الکترونیکی www.1690.ir گزارش کرده و به اطلاع مسئولان برسانند.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح این مرکز که در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: گام سوم از برنامه تحول سلامت، اتفاق مهمی را رقم زده و آن افزایش جلب رضایتمندی مردم است.
دکتر علی ربیعی ادامه داد: افزایش رضایت پزشکان و انجمن های علمی و تخصصی، بیمارستان های خصوصی و دولتی از اجرای کتاب جدید تعرفه سلامت، در کنار رضایت دولت و مردم، طرح تحول سلامت را تبدیل به طرحی ماندگار خواهد کرد.
به گفته وی در واقع هدف گام سوم از برنامه تحول سلامت صیانت از جامعه پزشکی است نه کنترل و بازرسی از این جامعه و جای تاسف دارد اگر تابلوی این جامعه خدوم که محرم مردم هستند، با چند خطای کوچک و بزرگ خدشه دار شود.
دکتر ربیعی خاطرنشان کرد: این مرحله از طرح تحول سلامت توسط انجمن های علمی تخصصی و جامعه پزشکی تایید شده و مسئولیت اجرای آن به عهده خود آنهاست. در این میان دولت فقط نقش هماهنگ کننده و نظارت را به عهده دارد.
وی تاکید کرد: هنجارهای جامعه پزشکی باید بر اساس قانون مداری و اخلاق مداری باشد و خودکنترلی توسط این جامعه، به اجرای هرچه بهتر گام سوم طرح تحول سلامت کمک خواهد کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش اذعان کرد: پزشکان، دولت و مردم سه ضلع این جامعه هستند و گام سوم برنامه تحول سلامت نباید منجر به نگرانی کسی شود. تنها کسانی باید نگران باشند که رفتارهای ناهنجار دارند.
وی تصریح کرد: من با تمام توان حقوقی و شخصی برای اجرای این طرح در کنار وزیر بهداشت هستم و امیدوارم بتوانیم با اجرای هرچه بهتر آن دولت یازدهم را سرافراز کرده و یک طرح ماندگار را در جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.
معاون درمان وزارت بهداشت هم در این مراسم  با اشاره به این که طرح تحول سلامت از زمان شروع تا به حال مسیر خود را با قوت طی می کند، گفت: دو مرحله اول این طرح به خوبی اجرایی شد و هم اکنون با اجرای کتاب جدید تعرفه سلامت، گام سوم از این طرح به نحو احسن آغاز گردیده است.
دکتر محمد آقاجانی ضمن بیان این که امروز مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه ای با شعار تکریم جامعه پزشکی و تضمین حقوق بیماران راه اندازی خواهد شد، افزود: یکی از اهداف مهم کتاب تعرفه سلامت ساماندهی دستمزدهای پزشکی است تا از طریق آن ایجاد انضباط مالی در بخش های دولتی و خصوصی و ارزش گذاری خدمات فاقد تعرفه میسر گردد.
معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به این که حذف پرداخت های خارج از مراکز درمانی و بیمارستانی از اهداف دیگر اجرای این کتاب است، خاطرنشان کرد: با اجرای کتاب تعرفه سلامت در پاراکلینیک های بخش خصوصی، میزان پرداخت از سوی مردم 25 درصد کاهش می یابد ضمن این که با حذف پرداخت های خارج از صورت حساب، کاهش میزان پرداخت ها در بخش دولتی نیز اتفاق افتاده است.
وی در ادامه گفت: ارتقاء کیفیت خدمات در بخش دولتی یکی از اهداف مهم دیگر است و این هدف با تقویت حمایت سازمان های بیمه گر میسر می گردد.
دکتر آقاجانی ضمن تاکید بر لزوم تقویت آموزش پزشکی نیز تصریح کرد: در حال حاضر متاسفانه گرایش به برخی از رشته های پزشکی بیشتر شده و برخی رشته های مادر بخصوص رشته داخلی به حاشیه رفته است. در این مسیر باید تمام تلاشمان بر ایجاد توازن و تعادل بین رشته ای باشد.
معاون درمان وزارت بهداشت ضمن بیان این که از امروز رسیدگی به شکایات مردم در خصوص نحوه اجرای تعرفه ها در مراکز دولتی و خصوصی آغاز خواهد شد، ادامه داد: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه پرداخت غیررسمی با مجموعه وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی همراهی کرده و از طریق تماس با سامانه تلفنی 1690 یا سایت اینترنتی www.1690.ir تخلفات را به گوش مسئولان برسانند.
دکتر آقاجانی خطاب به مسئولان مراکز محدود جراحی و بیمارستان ها نیز گفت: این مراکز نیز باید از طریق سیستم اتوماسیون تعرفه های مصوب را به طور کامل اجرایی کنند.