امروزسه شنبه, 30 مهر 1398 13:11

استقلال کشور در گرو تربیت انسان‌های متعهد است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در مراسم تجلیل از استادان نمونه این دانشگاه گفت: استقلال کشور در گرو تربیت انسان‌های متعهد است.
به گزارش وب‌دا، دکتر رضا احمدی با بیان اینکه کلید سعادت و شقاوت ملت در دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: تربیت جوانان با اخلاق، پرتلاش، خود باور و قانون‌مدار از وظایف اساتید می باشد.
وی با اشاره به آیات 4 و 5 سوره تین، فلسفه آفرینش را غلبه پیدا کردن استعدادهای مثبت بر استعدادهای حیوانی عنوان کرد و افزود: در آیه 4 سوره تین"  لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ أَحْسَنِ تَقْويمٍ" دورنمای کلی از پازل زیبای آفرینش انسان‌ها نشان داده شده است که در واقع هر انسانى در اصل خلقت خویش، از برترین نوع آفرینش برخوردار است.
وی افزود: آیه 5 سوره تینّ " ثمَ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلينَ " نشان می‌دهد که وقتی از مسیر فطرت خارج شد، او را به پست‌ترین جایگاه بازمی‌گردانیم که در اینجا ضرورت نقش آموزش و پرورش و وجود معلم و استاد برای تربیت انسان‌ها در جهت غلبه پیداکردن استعدادهای ممتاز بر خصلت‌های حیوانی نشان داده می‌شود.
دکتر احمدی با اشاره به اینکه معلمی تحفه ای است که خداوند به انسان داده است، گفت: اول هدایت‌گر و معلم خلقت، خداوند باری تعالی است که این نقش را به انبیاء الهی محول نموده است.
وی بر ضرورت کسب اخلاق حسنه و تهذیب نفس اساتید تاکید کرد و گفت: حضرت علی (ع) در این خصوص می‌فرمایند؛ کسی که در مقام هدایت و آموزش قرار می‌گیرد، باید بیش از آموختن به دیگران خود را پالایش کند و ادب رفتاری اش بیش از ادب گفتاراش باشد.
وی یک آسیب جدی جامعه را تبدیل شدن کسب مدرک به عنوان هدف عمده تحصیل برشمرد و تصریح کرد: باید به سمت کیفی سازی آموزش متناسب با نیاز جامعه حرکت کرد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 1400 دانشجو در 23 رشته آموزشی مشغول تحصیل هستند، گفت: در حال حاضر 78 عضو هیأت علمی تدریس می‌کنند و حدود 60 نفر نیز به صورت حق التدریس به آموزش دانشجویان کمک می نمایند. دکتر احمدی با اشاره به مشکلات و کمبودهای موجود گفت: علیرغم محدودیت‌های موجود، موفقیت‌های فراوانی همچون کسب مجوز رشته های جدید، توجه به تحصیلات تکمیلی،  جذب اعضاء هیأت علمی جدید و کسب رتبه 2 آموزشی ( ارتقاء از تیپ 3 به 2) را به دست آوردیم و دانشجویان و اساتید در جشنواره‌های متعدد، موفق به کسب عناوین مختلفی شدند.
وی، کمبود اعتبارات آموزشی، تعداد کم اعضاء هیأت علمی و رتبه علمی اعضاء هیئت علمی، کمبود وسایل کمک آموزشی، کمبود فضای فیزیکی آموزشی، توجه کم به مسائل رفاهی اعضاء هیئت علمی و  چارت سازمانی دانشگاه را از مهمترین چالش‌ها و مشکلات پیش رو عنوان کرد.
 لینک خبر در خبرگزاری بین‌المللی قرآن -ایکنا
جهت مشاهده تصاویر کلیک کنید