الگوی غذایی سالم ، بهترین راهکار برای پیشگیری و درمان چاقی و اضافه وزن

  • پرینت
کارشناس تغذیه دانشگاه در گفتگو با خبرنگار وبدا گفت: همانطوری که چاقی به مرور زمان ایجاد میشود و درمان آن نیز نیاز به روندی طولانی دارد بنابراین برای بهره مندی از سلامتی و رسیدن به وزن طبیعی بدون بازگشت و عوارض جانبی باید روش درمانی مناسب را برگزید و صبر و شکیبایی نمود.
زهرا حسینی افزود: انتخاب یک روش درمانی مناسب مانند رژیم غذایی ، فعالیت بدنی ، رفتار درمانی ، دارو درمانی و جراحی و یا مجموعه ای از آنها بستگی به شرایط فرد مانند نمایه توده بدنی ، بیماریهای زمینه ای ، سن و ... دارد ، لذا نباید خود سرانه اقدام به گرفتن رژیم های غذایی طاقت فرسا و استفاده از داروهای کاهش دهنده وزن نمود.
وی تصریح کرد: داشتن یک رژیم غذایی متعادل با تکیه بر افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها ، استفاده از غلات سبوس دار ، مصرف شیر و لبنیات کم چرب ، حذف روغن های جامد ، کاهش مصرف روغن های مایع و غذاهای پرچرب و سرخ شده مانند انواع فست فودها ، بهره گیری از روش طبخ سالم مانند آب پز کردن ، بخار پزکردن و کبابی نمودن ، اجتناب از مصرف انواع نوشابه های گازدار ، آبمیوه های صنعتی و تنقلات کم ارزش و همچنین داشتن یک برنامه ورزش منظم برای افزایش تحرک و فعالیت بدنی مهمترین و ساده ترین راهکارها برای پیشگیری از چاقی هم درکودکان و نوجوانان و هم در بزرگسالان است.
کارشناس تغذیه دانشگاه اظهار داشت: به منظور بهره مندی از سلامتی و پیشگیری از چاقی ، توجه به رژیم غذایی و الگوی غذایی سالم به عنوان اولین اقدام در کنار سایر روش ها ی درمانی برای اثر بخشی آنها مورد تأکید است.