امروزسه شنبه, 21 آبان 1398 07:57

21 سپتامبر(30 شهریور) روز جهانی آلزایمر/ با فراموشی چه کنیم؟

فراموشی مشکل آزاردهنده‌ای است. اینکه یادت می‌رود سوییچ ماشین را کجا گذاشته‌ای یا شارژر موبایلت کجاست، شناسنامه‌ات را کجا گذاشته‌ای تا جایش امن باشد و حالا نمی‌توانی محلش را به خاطر بیاوری و ...


همه این فراموش کردن‌ها و پریشانی افکار به این دلیل است که مشغله‌های فراوان داریم و همزمان ذهنمان با چند مساله درگیر است، عجول و دستپاچه‌ایم و می‌خواهیم همزمان چند کار را با هم مدیریت کنیم و به همین دلیل اکثر اوقات به نتیجه مورد نظرمان نمی‌رسیم و آنقدر میدویم و میدویم که حتی یادمان می‌رود که ساعت از 12 شب گذشته و هنوز بیداریم. بعد به اصطلاح بد خواب می‌شویم و دنبال یک داروی خواب‌آور می‌گردیم که به زور ما را بخواباند و این سیکل معیوب مدام تکرار می‌شود.
صبح با استرس از خواب بیدار می‌شویم با ذهنی آشفته و خسته، آنوقت از خودمان انتظار داریم که همه چیز یادمان باشد بعد با نگرانی به خود نهیب می‌زنیم که: داری آلزایمر می‌گیری...
اما چه کنیم که کمتر فراموش کنیم؟
*    زمان و فعالیت‌هایتان را سازمان‌دهی کنید یعنی با برنامه جلو بروید.
*    کارهایی را که باید انجام بدهید یادداشت کنید.
*    کارهایتان را روی تقویم علامت بزنید.
*    طفره نروید، ممکن است کاری را به این دلیل که وقت‌گیر است، جذاب نیست، پراسترس است یا به نظرتان زیاد مهم نیست به تعویق بیندازید اما وقتی موعد مقرر فرامی‌رسد، برای انجام دادنش دست‌ و پا می‌زنید زیرا آن کار را به‌ کلی فراموش کرده‌اید یا مدام پشتِ گوش انداخته‌اید. برای جلوگیری از فراموشی از طفره رفتن پرهیز کنید.
*    عوامل حواس‌پرتی را که باعث فراموش‌کاری‌تان می‌شود شناسایی کنید، مثلا یک همکار پر حرف در محیط کار که البته ظاهرا اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد اما چنانچه موارد فوق را رعایت کنید کمتر به مشکل بر می‌خورید.
*    از ذهن‌تان مراقبت کنید و زمانی را به تمدد اعصاب اختصاص دهید. ذهن‌تان نباید همیشه و بی‌وقفه مشغول باشد. حتما زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا به علت کار زیاد دچار تنش نشوید مثلا بخوابید، فیلم ببینید، کتاب بخوانید، سفر کنید، با دوستانتان به مهمانی بروید و هر کاری که ممکن است به شما و ذهن خسته‌تان آرامش ببخشد را از خود دریغ نکنید.
*    خاطرات خوشتان را در ذهن مرور کنید، آنها منابعی هستند که به شما ثبات و انگیزه می‌بخشند، به این ترتیب می‌توانید از فراموشی جلوگیری کنید مثلا عکس‌هایی که از موقعیت‌های شاد و به یادماندنی زندگی خود دارید.
*    خاطراتتان را بنویسید مخصوصا اتفاقات خوشایندش را. ممکن است سالها بعد دوباره به آنها رجوع کنید و تغییرات مثبت فکری برایتان اتفاق بیفتد چون آنچه را فراموش کرده بودید حالا با خواندن خاطرات به یاد می‌آورید.
*    به سلامت خود اهمیت بدهید: خواب کافی داشته باشید، غذای سالم و مفید بخورید و ورزش کنید.
اما به یاد داشته باشیم که فراموشی همیشه بد نیست و یکی از موهبت‌های خارق‌العاده پروردگار مهربان به آدمی آن است که تلخ‌ترین رویدادهای زندگی را به مرور فراموش می‌کنیم، به عبارتی تا حدی به یادمان می‌ماند که بتوانیم زندگی کنیم و زیر بار غم‌ها نابود نشویم . . . .
زندگی با همه غصه و غم می‌ماند و تو را هم به تکاپو و تپش می‌خواند.
پس دلت را بردار، روی امواج خروشان شهامت بگذار، شادمان باش و بخند و در دل را نیز بر غم و غصه ببند.

مریم قهرمانی، کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد