امروزجمعه, 20 تیر 1399 04:36

مدیریت استرس در شرایط بحران کرونا ویروس

در شرایط بحران کرونا ویروس، استرس خود و اطرافیانمان را چگونه مدیریت کنیم؟


این روزها خیلی‌ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید‌آمیز است، اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می‌کند. اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی تاثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند. گاهی نیز اضطراب باعث رفتار ناکارآمد می‌شود. برای مثال ممکن است باعث شود مکررا اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام‌های درست و دستورالعمل‌های علمی را نادیده بگیریم.
ولی می توانیم با رعایت نکات ذیل استرس خود و اطرافیانمان را مدیریت کنیم :
*    قبل از انتشار اخبار و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوید. انتشار اخبار نادرست اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل افزایش می‌دهد.
*    در هنگام بحران تجربه احساس غم، استرس ، سردرگمی ، ترس و خشم طبیعی است. گفتگو با افراد مورد اعتماد به آرامش شما کمک خواهد کرد.
*    از  مصرف سیگار، الکل یا هر نوع دارویی دیگر برای کنار آمدن با احساسات مشکل خود پرهیز نمایید.  
*    ساعت¬هایی را به دور از فضای مجازی بگذرانید و کارهایی که برای شما آرام‌بخش است را در برنامه روزانه بگنجانید. یرای مثال نیایش کنید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید و موسیقی گوش کنید. پیامهای محبت و حمایت برای هم بفرستیم.
*    در شرایط بحرانی و بی ثبات تصمیم مهمی نگیرید و تغییر بزرگی در زندگی خود ایجاد نکنید.
*    به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک می‌کند که توان خود را بازیابی کنید.
*    کودکان در زمان بحران نیاز به محبت و توجه بیشتری از جانب بزرگسالان دارند. وقت و توجه مورد نیاز را به آنها اختصاص دهید و در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید.
*    از بیان این مطلب که کرونا فقط افراد بیمار و سالمند را مبتلا می‌کند، پرهیز کنیم چون این مطلب نمونه بارز سالمندآزاری است. این را بدانیم که سالمندان دیروزهایی هستند که روزهای تلخ تر از کرونا را پشت سر گذاشتند و اکنون نیازمند توجه و حمایت ما هستند .
*     برای قدم زدن و پیاده‌روی به مکان‌های خلوت یا طبیعت بروید و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنید.
*    به دنبال اطلاعات معتبر باشید. این اطلاعات را می¬توانید از منابعی مثل سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و سایت‌های دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی بگیرید. همچنین می‌توانید سوالات خود را از سامانه سلامت با شماره 190  یا 4030 بپرسید.
*    اگر احساس می¬کنید تحت فشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده، با پزشک، روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید.
*    به جای اینکه دائم از خودمان بپرسیم چرا همه فجایع و اتفاقات بد برای ما و کشور ما ؟؟؟ از خودمان سوال کنیم که الان چطور می‌توانم به بهترین وجه ممکن در خدمت منافع و منابع خودمان باشیم. فکر نکنیم آینده ما در دست دیگران است و با شانس کنترل می‌شود.
*    و در پایان به یاد داشته باشیم بیماری یک رخداد یا حادثه است، نحوه پاسخ و واکنش ما است که نتیجه را تعیین خواهد کرد . پس در این روزهای سخت هوای همدیگر را بهتر داشته باشیم، به همدیگر رحم کنیم و بدانیم همه در یک کشتی هستیم.