امروزدوشنبه, 05 آبان 1399 07:34

ضرورت کاهش بروکراسی اداری در تولید و فروش گیاهان داروئی در گناباد

فرماندار گناباد گفت: اگر می‌خواهیم گیاهان دارویی را در شهرستان ارتقاء داده و برند سازی کنیم، باید سخت گیری‌ها برای صدور مجوز تولید و فروش گیاهان داروئی را به حداقل برسانیم.gardeshgari-salamat01

حامد قربانی در نشست هم‌اندیشی گردشگری سلامت مبتنی بر گیاهان داروئی و طب سنتی که در سالن ابن سینای پردیس دانشگاه برگزار شد، وجود گیاهان داروئی در گناباد را یک ظرفیت عالی در این شهرستان برشمرد و اظهار کرد: بایستی با یک برنامه بلند مدت و همکاری دستگاه‌ها و حمایت از تولیدکنندگان، در جهت برند سازی گیاهان داروئی و استفاده از این ظرفیت گام برداشت.
وی با اشاره به وجود ۱۱ گونه مهم گیاه داروئی در سطح شهرستان، اذعان کرد: سماق، ریواس، زیره سبز، زعفران و... در گناباد به صورت گسترده‌ای در حال تولید است که هر کدام در نوع خود بسیار بی نظیر است؛ به طور مثال سالانه از ۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت سماق در سطح شهرستان حدود ۳۷۵ تن محصول تولید می شود که یک برند ارزشمند برای شهرستان است.
فرماندار گناباد با اشاره به برگزاری موفق استارتاپ ویکند صنعت گیاهان داروئی و مغذی کشور که سال گذشته توسط دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد افزود: باید تلاش کنیم تا گیاهان دارویی شهرستان گناباد به عنوان برندهای معتبر گیاهان دارویی معرفی شوند.
وی ادامه داد: در این بحث یک سری وظایف بر عهده دستگاه‌های اجرایی است که همانند یک زنجیره، تکمیل کننده هم هستند و باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود به هدف نهایی که برند سازی گیاهان دارویی شهرستان هست برسیم.
قربانی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی در حوزه گردشگری سلامت در گناباد انجام شده، خاطرنشان کرد: می توانیم در این حوزه به یک قطب گردشگری سلامت کشور تبدیل شویم.
فرماندار گناباد در پایان تصریح کرد: می‌توان با ایجاد دبیرخانه دائمی گیاهان دارویی، زمینه ارتقاء وضعیت اقتصادی در این حوزه را فراهم نمود.

رئیس گروه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و تاکید بر حوزه گردشگری و میراث فرهنگی گفت: می‌توان از این ظرفیت که پتانسیل بسیار خوبی در اشتغال زایی و ارائه هویت ایرانی اسلامی به گردشگران خارجی نشان می‌دهد، استفاده کنیم.
مهندس مهدی قاسمی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در گردشگری مطرح می‌شود بحث «برند ملی» هست، افزود: این برند تصویر یک جامعه و ملت هست که بر مبنای آن می‌تواند پایه و اساس جذب سرمایه‌گذار، گردشگر، ارائه کالا و صادرات آنها را در دنیا ترسیم کند.
وی با اشاره به این نکته که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جذب ۲ میلیون گردشگر سلامت به عنوان یکی از اهداف این سند در حوزه گردشگری معرفی شده است اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است و یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند در این حوزه هویت سازی مناسبی برای منطقه داشته باشد، تلفیق گردشگری و گیاهان دارویی و طب سنتی است.
رئیس گروه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به اینکه ایران از ۱۳ اقلیم شناخته شده در جهان، ۱۱ اقلیم را دارد گفت: در کشور ما حدود ۸ هزار گونه گیاهی کشت می‌شود و ۲۳۰۰ گونه از این گیاهان دارای خواص دارویی، عطری و همچنین از انواع ادویه‌ها هستند که پتانسیل بسیار خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.
مهندس قاسمی افزود: جالب است که کشور آلمان با اینکه پتانسیلی برای رویش گیاهان دارویی ندارد درسال حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیارد یورو از گیاهان دارویی درآمد دارد که این نمونه بیانگر پتانسیل گیاهان دارویی در بحث درآمدزایی و اشتغال زایی است.