امروزسه شنبه, 01 اسفند 1396 17:04
آمار سایت
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
بازدید کل
2184
1999
6979
2323308
33840
53125
28901357

حضور مدیر فرهنگی دانشگاه در چهارمین دوره توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های مدیران فرهنگی و کارشناسان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور

چهارمین دوره توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های مدیران فرهنگی و کارشناسان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در خزرآباد ساری به مدت سه روز برگزار شد.


چهارمین دوره توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های مدیران فرهنگی و کارشناسان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با طرح و بررسی مباحث مختلف پیگیری شد که در این بین توجه به ارتقاء مهارت‌های ارتباطی از جمله مباحث کاربردی و مهم این برنامه‌ها بود.
در این دوره تخصصی، کارشناسان و مدیران فرهنگی به گروه‌های جداگانه تقسیم و در نشست‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده حاضر شدند. بر این اساس کارشناسان قرآنی در نوبت صبح با حضور در کارگاه تخصصی«مهارت های ارتباطی» با حضور دکتر هاشم‌ورزی، روانشناس و مدرس دانشگاه، به مرور، فراگیری و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی پرداختند و در زمان باقی‌مانده تعدادی از حاضران سوالات و دغدغه‌های خود مبنی بر چالش‌های ارتباط مفید و موثر در حوزه دانشگاه را مطرح کردند.
مدیران فرهنگی نیز با طرح مهم‌ترین مساله های فرهنگی در حوزه دانشگاه های علوم پزشکی به همفکری و تبادل تجربیات خود در این حوزه پرداختند.
دکتر رحمانی، دانشیار رشته جامعه شناسی و مدرس دانشگاه در بخشی از این کارگاه با طرح کلیاتی در باب مفهوم فرهنگ از درک نادرست این مفهوم در کشور سخن گفت.
وی با برشماری شاخصه‌های فرهنگ، به بیان تعریفی در این خصوص پرداخت و گفت: فرهنگ در یک تعریف ساده مجموعه‌ای از دستاوردها و تجربه‌های زیسته انسان است؛ اما این مفهوم در جامعه و حتی محیط آکادمیک کشورمان محدود تلقی می شود؛ نقطه آغاز آسیب ها در این حوزه عدم توجه به مجموعه دستاوردهای این حوزه است و کارگزاران فرهنگی کشور نیز آنچنان که شایسته است تمام ابعاد فرهنگ را مورد توجه قرار نداده‌اند.
در ادامه کارشناسان قرآنی در کارگاه تخصصی«طب اسلامی» با حضور دکتر مجاهدی متخصص و مدرس دانشگاه در این حوزه شرکت کردند و ضمن بررسی مفهوم شناسی، تاریخچه و جریان شناسی طب اسلامی به بررسی برخی آراء طرفداران طب اسلامی پرداختند.
مدیران فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی نیز در نوبت عصر روز دوم در نشستی با حضور امیر للگانی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت مسائل و چالش‌های حوزه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطرح کردند و با بحث و تبادل نظر درباره نقاط ضعف و قوت طرح پایش عملیاتی، کمبود نیروی انسانی، ساز و کار انجمن‌های علمی تا نحوه تحقق بودجه فعالیت‌های فرهنگی، مبلغ سرانه دانشجویی و ...، پاسخ برخی از سوالاتشان را نیز از مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت دریافت کردند.
للگانی در بخشی از این نشست، با اشاره به تغییر تدریجی بافت فرهنگی دانشگاه‌ها، تکثر و تنوع فعالیت‌های فرهنگی را از بایسته‌های کار فرهنگی در این محیط خواند که ضمن پوشش دانشجویان به هویت سازی برای آنان می‌انجامد و نباید از آن غفلت ورزید.
وی با اشاره به اهمیت فرآیندمحوری در فعالیت های فرهنگی محیط های دانشگاهی، اجتماعی کردن دانشجویان و ارائه آموزش‌های مختلف از جمله فرهنگ گفت وگو به منظور پرهیز از خودمحوری را از دیگر اهداف فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه دانست.
برنامه‌های روز دوم دوره توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های مدیران فرهنگی و کارشناسان قرآنی با پخش فیلم سینمایی«اعتراف می‌کنم» به کارگردانی آلفرد هیچکاک ادامه یافت و پس از پخش این اثر سینمایی، پوریا عبدی جامعه شناس و از کارشناسان اداره مطالعات فرهنگی وزارت بهداشت به تحلیل فیلم با رویکرد نشانه‌شناسی برای حاضران پرداخت.
وی با برشماری تعدادی از نشانه‌های موجود در این اثر، گفت: «جان فیسک» معتقد است هر اثر دارای سه نوع رمزنگاری فنی، اجتماعی و ایدئولوژیک است که رمزگان سطح سوم(ایدئولوژیک) پیام مستتر در فیلم را مورد توجه قرار می‌دهد.
 محمد شمسی ثانی، مدیر فرهنگی دانشگاه هم در این جلسات، بر بکار گیری کارشناس تخصصی در حوزه قرآن و عترت، شفافیت در بودجه‌های مصوب فرهنگی و ابلاغ آن به دانشگاه و بازنگری برنامه عملیاتی و توجه بیشتر به کیفیت اجرای فعالیت تا کمیت آن، تاکید نمود.