به همت گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد، کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی کودکان 6 تا 12 سال برگزار شد.
به گزارش وبدا، مسئول گروه سلامت روان معاونت بهداشت گفت: این کارگاه آموزشی با هدف توانمندسازی روانشناسان حوزه معاونت بهداشت، کارشناسان سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و تربت جام و کارشناسانی که در سازمانها و نهادهای مختلف، مشغول آموزش و خدمترسانی به کودکان گروه سنی 6 تا 12 سال هستند، برگزار شد.
اکرم صاحبی با بیان اینکه در این کارگاه آموزشی دو روزه، دکتر غفارزاده مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان مدرس حضور داشت، اظهار کرد: مهارتهای خودآگاهی، حل مساله و تصمیمگیری، برقراری ارتباط، مهارت بیان احساسات و هیجانات، دوست یابی و بیان قاطعانه همراه با کارگروهی برای هر مهارت از جمله مواردی بود که در این کارگاه، آموزش داده شد.
وی افزود: انسان با کسب مهارتهای زندگی یاد میگیرد که چه کاری را و چگونه انجام دهد و بویژه اگر آموزش این مهارتها از دوران کودکی آغاز شود، تاثیرگذارتر است و در همین راستا، آموزش مهارتهای زندگی به کودکان 6 تا 12 ساله جزئی از برنامههای مهم دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
مسئول گروه سلامت روان معاونت بهداشت با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی، مهارتهای زندگی را «توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید» تعریف کرده است، گفت: پژوهشهای زیادی نشان دادهاند که بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی و عاطفی، ریشههای روانی و اجتماعی دارند؛ برای مثال در زمینه سوء مصرف مواد، چهار عامل عزت نفش پایین، ناتوانی در بیان احساسات، فقدان مهارتهای ارتباطی و تاثیر پذیری اجتماعی موثر هستند و از همین رو، سازمان بهداشت جهانی در سال 1993 به منظور ارتقاء سطح بهداشت روانی و پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی، برنامهای تحت عنوان مهارتهای زندگی تدارک دیده است.
خانم صاحبی تصریح کرد: پژوهشگران بر تاثیر مثبت مهارتهای زندگی در بهبود وضعیت زندگی انسان از جمله کاهش مصرف مواد، استفاده از ظرفیتها و کنشهای هوشی، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز، تقویت اعتماد به نفس و ... تایید کردهاند.
وی از زندگی به عنوان زیباترین هدیه خداوند به بشر یاد کرد و افزود: زندگی خوب به کسب مهارتها و تواناییهای ویژهای نیاز دارد که دامنه این مهارتها از توانایی امرار معاش (چگونگی اشتغال، حفظ و ارتقای آن)، مهارتهای مراقبت از خود (مصرف غذاهای سالم، رعایت بهداشت، احترام به خود و ...)، مهارتهای مقابله منطقی با موقعیتهای پر خطر زندگی (توانایی نه گفتن در برابر وسوسهها و ...) و مهارت حل تعارضات و کشمکشها بدون توسل به اعمالی که به خود و دیگران صدمه وارد نماید، گسترده است.
وی تاکید کرد: هر انسانی حق دارد و به عبارتی موظف است تا این مهارتها را بیاموزد، به ویژه کودکان حق دارند توانمند شوند تا بتوانند از خودشان و علائقشان در برابر موقعیتهای سخت دفاع کنند.