کارگاه آموزشی درمانهای شناختی ـ رفتاری برگزار شد

انتشار محتوا: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۵:۴۵ قبل از ظهر

به همت واحد سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد، کارگاه آموزشی درمان‌های شناختی ـ رفتاری در این دانشگاه برگزار شد.



به گزارش وب‌دا، خانم صاحبی، مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی، اعتیاد و الکل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: با توجه به اهمیت رویکرد درمانهای شناختی ـ رفتاری در درمان بسیاری از اختلالات روانی، کارگاه آموزشی سه روزه درمان‌های شناختی ـ رفتاری برای روانشناسان ادارات، کلینیک‌های ترک اعتیاد و روانشناسان حاشیه شهر برگزار شد.
وی با بیان اینکه در این کارگاه آموزشی که در سالن زکریا برگزار شد، دکتر شاره، دکترای روانشناسی بالینی به عنوان مدرس حضور داشت، اظهار امیدواری کرد که این دوره آموزشی به روانشناسان شاغل در ادارات کمک کرده باشد تا بهتر بتوانند از این رویکردهای درمانی در کار با مراجعانشان بهره ببرند.  
وی در توضیح درمانهای شناختی ، رفتاری اظهار کرد: درمان شناختی- رفتاری یکی از چند اشکال درمانی هست که از نظر علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و تاثیرات آن مشخص شده است؛ با آزمایشات کلینیکی هزاران نفر مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و تاثیر آن برای اختلالات متعددی اثبات شده است. در این روش بر خلاف سایر روان‌درمانی‌ها، درمان شناختی بیشتر بر روی حال، زمان محدودتر درمانی و حل مسئله یا مشکل تمرکز می‌کند و به علاوه مراجعان مهارت‌های خاصی برای زندگی کردن می‌آموزند.
وی این مهارت‌ها را شامل شناسایی افکار تحریف شده، اصلاح عقاید و باورها، یادگیری روش‌های مختلف و تغییر رفتارها عنوان و ابراز کرد: در هر جلسه درمانی، درمانگران به مراجع کمک می‌کنند تا مشخص کنند که در این هفته با کدام مشکلاتشان مواجه شوند؛ درمانگران باید اطلاعات را جمع‌آوری و عقاید و رفتاری را شناسایی کنند که می‌تواند به مراجعان برای حل مشکلشان کمک کند. درمانگران مراجع را به سمتی هدایت می‌کنند که به طور فعال انتخاب نماید که برای تغییر باید از کجا شروع کند.
درمانگر و مراجع با همدیگر تکالیف خانه را تهیه و مشخص می‌کنند که در طول هفته برای حل مشکل و تغییر در افکار و رفتار، چگونه برنامه را اجرا کند؛ این دوره باعث می‌شود که مراجعان خودشان در درمان خود فعالیت کنند و فعال باشند. آنان شروع به بررسی راهی می‌نمایند تا از تغییرات کوچک در افکارشان شروع کنند و اینکه هر روز چه کاری انجام دهند.
خانم صاحبی با بیان اینکه درمان شناختی رفتاری برای درمان اختلالات خلقی و اضطرابی کاربرد فراوانی دارد، عنوان کرد: درمان فراشناختی(MCT)  پیشرفت جدیدی در درک علل مشکلات بهداشت روانی و درمان آن‌ها است.
وی با بیان اینکه این رویکرد ابتدا در مورد اختلال اضطراب فراگیر به‌کار برده شد و بعد به‌ عنوان یک رویکرد درمانی کلّی گسترش یافت، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اختلال‌های روان‌شناختی نظیر اضطراب یا افسردگی آن است که تفکّر دچار سوگیری و کنترل آن دشوار می‌شود و همین امر موجب بدتر شدن و تداوم ناراحتی هیجانی می‌شود که درمان فراشناختی بر تغییر این الگوهای تفکّر تأکید می‌کند و آن را بسیار مهم می‌داند.
خانم صاحبی با بیان اینکه رویکرد فراشناختی این الگوهای تفکّر و توجّه را «سندرم شناختی-توجّهی» می‌نامند، افزود: این الگو شامل نگرانی، اندیشناکی، توجّه تثبیت شده و راهبردهای خودتنظیمی یا رفتارهای مقابله‌ای ناسازگارنه‌ای است که فرد آن‌ها را مفید می‌داند، امّا نتیجه‌ معکوس دارند و به تداوم مشکلات هیجانی منجر می‌شوند؛ سندرم شناختی- توجّهی توسط فراشناخت‌ها کنترل می‌شود و حذف آن از طریق کمک به بیمار در کسب راه‌های جدید برای کنترل توجّه، برقراری رابطه با افکار و باورهای منفی، و تغییر باورهای فراشناختی ایجادکننده الگوهای تفکّر ناسازگارانه ضروری است.
وی تاکید کرد: درمان فراشناختی رویکرد نوظهوری است که در نتیجه‌ مدل‌سازی و فرضیه‌آزمایی نظام‌دار به‌وجود آمده و به فنون مختلفی منجر شده است که اثربخشی آن‌ها در مطالعات علمی نشان داده شده است.
وی تاکید کرد: این رویکرد در درک و درمان اختلال‌هایی مانند اختلال اضطراب فراگیر، استرس پس از آسیب، اختلال وسواس فکری و عملی، اضطراب اجتماعی، افسردگی و اضطراب تندرستی بسیار مؤثّر بوده است.

تمامی حقوق محفوظ و به پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا تعلق دارد.
تولید و پشتبانی توسط: پورتال زینوپارس