مزاحمت‌های تلفنی توان عملیاتی اورژانس را کاهش می‌دهد

انتشار محتوا: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۳:۰۰ قبل از ظهر

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گناباد گفت : مزاحمت‌های تلفنی توان عملیاتی اورژانس را کاهش می‌دهد.



به گزارش وب‌دا، دکتر جواد باذلی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه گناباد با  بیان اینکه بعضی از مردم درک درستی از بیمار اورژانسی ندارند، گفت: بیمار اورژانسی به بیماری گفته می شود که اگر تا نیم ساعت برای او هیچ اقدامی صورت نگیرد،  جانش به خطر بیفتد و یا عوارض جبران ناپذیری او را تهدید کند.
وی افزود: گروهی از مردم می پندارند که باید برای هر نیاز پزشکی به اورژانس زنگ زد که این مورد وقت و زمان پرسنل ما را  می گیرد و اعزام آمبولانس برای یک مورد غیر ضروری، در رسیدگی به نیاز های ضروری اخلال ایجاد می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه بعضی‌ها با پرسنل اورژانس برخورد خوبی ندارند و گاهی با یقه گیری، پرخاش، فحش و حتی کتک‌کاری نه تنها باعث دلسرد  شدن نیروهای زحمت‌کش اورژانس می شوند، بلکه باعث اخلال در رسیدگی مراقبت و اعزام بیمار نیز می گردند.
 رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گناباد تصریح کرد: اطرافیان کسی که دچار حادثه شده است دچار استرس شدیدی هستند و زمان برای آنها به کندی می‌گذرد،  بنابراین بیشتر اوقات احساسشان این است که  آمبولانس و پرسنل اورژانس دیر رسیده‌اند و به همین دلیل رفتارهای ناخوشایندی از خود بروز می دهند که البته تا حدی به دلیل فشارروانی می‌توان به آنها حق داد.
 دکتر باذلی اظهار داشت: در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، دستگاه ضبط تلفن وجود دارد و همه مکالمات از زمانی که زنگ  اورژانس  به صدا در می‌آید تا لحظه رسیدن اورژانس به صحنه ثبت می شود .
وی با بیان اینکه 25درصد از تماس‌های اورژانس، مزاحمت‌های تلفنی است، افزود: 95درصد از شکایت های مردم مبنی بر دیر رسیدن  اورژانس است که ناشی از یک برداشت احساسی حاصل از فشار و استرس می‌باشد و در بررسی دقیق معلوم  می‌شود که برخوردهای توهین آمیز و شکایت ها منطقی نداشته است.
وی تصریح کرد : مزاحمت های تلفنی توان عملیاتی ما  را  کاهش می دهد و ممکن است گاهی اوقات اعزام یک آمبولانس به یک ماموریت غیر واقعی، باعث تاخیر در ماموریت های واقعی شود.
دکتر باذلی، حفظ خونسردی در هنگام بروز حادثه را مهم و اساسی دانست و گفت : بعضی از اطرافیان فرد یا افراد  حادثه دیده آن قدر هول کرده و دچار استرس هستند که حتی توانایی و تمرکز گفتن آدرس را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که تلفن های اورژانس را جواب می‌دهند، از تکنسین‌های آگاه به امور پزشکی هستند و باید اطرافیان بیمار به سوالات او درست و دقیق پاسخ دهند وگرنه خدمت رسانی دچار مشکل می شود.

تمامی حقوق محفوظ و به پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا تعلق دارد.
تولید و پشتبانی توسط: پورتال زینوپارس