به همت یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی گناباد و تعدادی از دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی گناباد، شبیهساز واقعیت مجازی (Virtual Reality) تعاملی معاینه ریه برای اولین بار در سطح کشور ساخته شد.
به گزارش وبدا، مدیر پروژه در این خصوص گفت: یکی از مشکلاتی که در آموزش پزشکی وجود دارد، فاصله زمانی و مکانی بین یادگیری برخی مباحث بالینی تئوری و عملی است که موجب فراموشی تدریجی مطالب فرا گرفته شده در کلاسها، قبل از ورود به عرصه ی بالینی می شود.
دکتر سید فرزین میرچراغی، با اشاره به وجود برخی ملاحظات اخلاقی، عدم تناسب تعداد دانشجویان با فضاهای آموزشی بالینی و چالشهای متعدد درمانی که فرآیند آموزش مهارتهای بالینی در بالین بیماران را با مشکلات رو به رو میکند اظهار داشت: این مشکلات موجب تاخیر در نیل به اهداف آموزشی می شود که برای حل این معضل باید از شیوه های نوین آموزشی بهره گرفت.
وی افزود: با ورود به هزاره سوم، تغییر ذائقه فراگیران و ایجاد سبکهای نوین آموزشی، مسئله شبیهسازی به وسیله بازی انگاری (Gamification) یک سبک جدید آموزشی در پیش روی فراگیران و مدرسان قرار داده است که با استقبال کمنظیری در سطح جهان رو به رو گردیده است که با توجه به ملاحظات ذکر شده و با عنایت به توانمندیهای موجود در دانشگاه و سطح شهرستان و در ادامه پروژههای مرتبط با سلامت الکترونیک، ساخت شبیه سازهای واقعیت مجازی (Virtual Reality) تعاملی و از جمله شبیهساز معاینه ریه، در دستور کار قرار گرفت که پس از تلاشهای صورت گرفته، سرانجام مراحل تولید و تست نهایی را با موفقیت به پایان رسانده است.
دکتر میرچراغی بیان داشت: از ویژگیهای این شبیهساز میتوان به ایجاد فضایی شبیه به اتاق معاینه بیمارستان، امکان معاینه بیمار مجازی با گوشی پزشکی و سمع صداهای ریه، اشاره کرد، ضمن آنکه این شبیهساز میتواند به صورت هوشمند و اتوماتیک، خطاهای معاینه دانشجو را محاسبه و نتایج معاینه انجام شده توسط وی را، فوراً به او و استاد متخصص بالینی، ارایه دهد و به همین دلیل علاوه بر استفاده در آموزش بالینی، از این شبیه ساز می توان به عنوان یک ابزار مفید در آزمونهای بالینی عینی ساختارمند (OSCE) نیز استفاده نمود که در صورت استفاده در آزمون OSCE، مزایایی چون ارزانی، استهلاک پایین و ایجاد فضایی عادلانه برای آزمودن دانشجویان مختلف، خواهد داشت.
رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: به موازات ساخت شبیهسازهای واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هولوگرام سه بعدی، در راستای حرکت به سمت دانشگاههای نسل 3 و کارآفرینی بر اساس علم و دانش، فعالیتهای نوآورانه صورت گرفته، ابتدا در قالب یک هسته فناور و سپس در بستر یک شرکت تولید کننده محصول مستقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه – که در مسیر تبدیل به یک شرکت دانش بنیان حرکت می نماید –متمرکز شده است و اخیراً نیز سفارشهایی برای ساخت محصولات مشابه از سوی دانشگاهها و پژوهشگران عرصه سلامت کشور، به تیم سازنده فناوریهای نامبرده ارایه گردیده است.
دکتر میرچراغی گفت: همچنین به منظور توانمندی سازی دانشجویان پزشکی و کارآفرینی بر اساس دانش در بین ایشان، تاسیس اولین انجمن علمی دانشجویی سلامت الکترونیک دانشکدههای پزشکی کشور نیز در دانشکده پزشکی گناباد، مورد موافقت قرار گرفته و به زودی فعالیتهای خود را آغاز خواهد نمود.
مسئول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در پایان اشاره کرد: پروژه ی حاضر و چند پروژه موازی در حال پیگیری در حوزه واقعیت مجازی، حاصل کار تیمی متشکل از دکتر سید فرزین میرچراغی به عنوان مسئول و مدیر پروژه، مهندس ابوالفضل شهراد شهری، و دانشجوی مهندسی آقای محمد حسین جوانبخت می باشد و پس از طی کردن تست های متعدد نرم افزاری و بالینی، وارد فرآیند آموزش دانشجویان دانشکده پزشکی خواهد گردید و نتایج حاصل از آن جهت بهره برداری در سایر دانشگاههای کشور، در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار خواهد گرفت.