با هدف بررسی پتانسیل ها و امکانات دانشگاه علوم پزشکی گناباد برای تصویب مجوز جذب دانشجوی دکتری پژوهش محور ، رئیس کمیته نظارت، ارزشیابی و ارتقاء دوره دکترای تخصصی پژوهش محور از این دانشگاه بازدید کرد.
به گزارش وبدا، در جلسه ای که با حضور اعضاء هیأت رئیسه، اعضاء هیأت علمی، جمعی از مدیران و کارشناسان دانشگاه در سالن ابن سینا معاونت آموزشی پژوهشی برگزار شد، رئیس کمیته نظارت، ارزشیابی و ارتقاء دوره دکترای تخصصی پژوهش محور وزارت بهداشت، تلاش و انگیزه بالای اعضاء هیأت رئیسه، مدیران و استادان دانشگاه علوم پزشکی گناباد برای ارتقاء کیفی و کمی آن را ستود و گفت: از اینکه در یک شهر کوچک و دور از مرکز این همه امکانات فیزیکی و کیفی خوب فراهم شده است بسیار خرسندم چرا که در بسیاری از مراکز آموزشی پژوهشی شهرهای بزرگ، این چنین امکاناتی با این تصویر آینده نگرانه مشاهده نکردم. دکتر محمد رضا سیاوشی با بیان اینکه آموزش در کشورهای پیشرفته بر اساس پژوهش استوار است، خاطرنشان کرد: دوره های دکترای تخصصی پژوهش محور با هدف افزایش کیفیت کار، رفع مشکلات موجود و خودکفایی در سلامت راه اندازی شده است. وی با بیان اینکه هم اکنون در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور، 600 دانشجو در این دوره ها مشغول تحصیل اند، اظهار داشت: پایان نامه های این دانشجویان، پایان نامه های کیفی و نتیجه گراست و انتظار ما این است که دانشجویان این دوره ها با راهنمایی استادان، مشکلی از نظام سلامت حل کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم ضمن تبریک ماه رجب، به تشریح وضعیت دانشگاه از آغاز تاسیس تا کنون پرداخت و افزود: در سالهای اخیر، آموزش و پژوهش به عنوان محور توسعه دانشگاه قرار گرفته است بطوریکه به لطف دولتهای نهم و دهم، تعداد اعضاء هیأت علمی دو برابر و تعداد دانشجویان سه برابر شده است. دکتر علیرضا مسلم افزود: به رغم رشد کمی دانشجویان، اما با فراهم نمودن امکانات لازم، سرانه های آموزشی پژوهشی هم رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه مجوز اولین مرکز تحقیقاتی دانشگاه در سال 88 اخذ شد، افزود: مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت قبل از تاسیس به عنوان پایگاه تحقیقات جمعیتی در حال فعالیت بود. دکتر مسلم با بیان اینکه سال گذشته مجوز مرکز SDH (عوامل اجتماعی موثر بر سلامت) صادر شد، اظهار داشت: برای صدور مجوز مرکز رشد دانشگاه اقدامات لازم انجام شده و کارشناسان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز از امکانات و بسترهای لازم بازدید نمودند و بزودی در شورای گسترش مطرح می شود. وی با بیان اینکه راه اندازی مرکز تحقیقات سالمندان در هیأت امناء مصوب شده است، خاطرنشان کرد: متوسط جمعیت بالای 65 سال در کشور 9% است در حالیکه این رقم در گناباد، 13% می باشد و لزوم راه اندازی چنین مرکزی با هدف بررسی مسائل و مشکلات سالمندان امری ضروری است. وی اظهار داشت: از لحاظ پژوهشی در سال 85 در بین دانشگاههای تیپ 3، در جایگاه سیزدهم قرار داشتیم که خوشبختانه به رتبه هشتم رسیده است. دکتر مسلم اظهار امیدواری کرد با راه انداز ی سه مرکز تحقیقاتی، شاهد ایجاد یک پژوهشکده باشیم. معاون آموزشی پژوهشی هم در این جلسه، به بیان وضعیت پژوهش در این دانشگاه پرداخت و با اشاره به امکانات و زیرساختهای لازم اظهار امیدواری کرد با تصویب جذب دانشجوی پژوهش محور شاهد رشد تحقیقات و پژوهش های کاربردی باشیم. دکتر علی محمدپور، شکاف و گسست نسبی بین پژوهش و عرصه کاربردی برای استفاده از نتایج پژوهش را از مهمترین مشکلات پژوهش در کشور دانست و خاطر نشان کرد: باید همه واحدها، سازمانها و بخشهای مختلف اجرایی، بحث استفاده از پژوهش و جایگاه آن را در برنامه های خود لحاظ کنند. وی به همدلی و همگرایی میان مجموعه ها و بخشهای مختلف دانشگاه اشاره کرد و افزود: اگر آنچه که در بخش پژوهش تحت عنوان نیروی انسانی متخصص در مراکز آموزش عالی وجود دارد با منابع غیر انسانی در کنار هم تعریف و اولویت ها به خوبی شناسایی و سیاستگذاری ها با جهت گیری مناسب منطبق با اولویت ها و مشکلات موجود در منطقه برنامه ریزی شود، قطعا وضعیت پژوهشی بهتر از گذشته خواهد بود. رئیس مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم در این جلسه، با اشاره به اینکه این مرکز از گذشته به صورت پایگاه تحقیقات جمعیتی در حال فعالیت بود و پایه ریزی اصلی آن از سال 87 به صورت علمی آغاز شد، افزود: خوشبختانه در اولین جلسه شورای گسترش در دولت دهم مجوز این مرکز تصویب شد. دکتر مهدی مشکی افزود: برگزاری سیزده کارگاه آموزشی پژوهشی داخلی و سه کارگاه منطقه ای، تعیین رسالت مرکز برای هر اولویت شبکه تحقیقات بهداشت روان کشور، ارسال فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی به دانشگاه های علوم پزشکی کشور با تعیین اولویت های پژوهشی، تدوین چارت تشکیلاتی مرکز، تعیین اولویت های پژوهشی، تشکیل شورای پژوهشی و راه اندازی سایت مرکز از جمله مهمترین فعالیت ها و برنامه های اجرا شده است. وی با بیان اینکه به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی تیپ3 هستیم که مجوز یک مرکز تحقیقاتی را اخذ کردیم، اظهار داشت: چهار گروه ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان، ارتقای سلامت جوانان و میانسالان، ارتقای سلامت سالمندان و تعیین کننده های اجتماعی سلامت در این مرکز تشکیل شده است که امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی های صورت گرفته هر کدام را به یک مرکز پژوهشی تبدیل کنیم و بتوانیم به یک قطب فعال علوم بهداشتی، سلامت و ارتقای سلامت در شرق کشور تبدیل شویم. وی افزود: از 61 طرح پژوهشی پیشنهادی ارائه شده به شورای پژوهشی مرکز، 10 طرح مصوب پایان یافته و 45 طرح نیز در حال انجام است. دکتر مشکی، کسب مجوز انتشار مجله تخصصی" پژوهش و سلامت" به صورت فصلنامه و به دو زبان انگلیسی و فارسی، فعال کردن کتابخانه تخصصی، پذیرش 12 مقاله انگلیسی در مجلات دارای نمایه1 و 35 مقاله فارسی در مجلات علمی و پژوهشی نمایه دار داخلی و کسب موافقت اصولی تاسیس مرکز تحقیقاتی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را از دیگر فعالیت های انجام شده برشمرد.پس از این جلسه، فضای فیزیکی، آزمایشگاهها و تجهیزات آموزشی مورد بازدید قرار گرفت.