کارگاه ارزیابی و درمان اختلالات خلقی و اضطرابی و ارزیابی و مدیریت اختلالات سایکوتیک و اورژانسهای روانپزشکی ویژه پزشکان برگزار شد.
به گزارش وبدا، اختلالات روانپزشکی صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و غفلت از این اختلالات، خسارتهای جدی در سطح فرد، خانواده و جامعه به دنبال خواهد داشت، هر چند در حال حاضر امکان درمان موفق اختلالات روانپزشکی وجود دارد، تنها درصد کمی از افراد نیازمند خدمت، فقط ابتداییترین درمانها را دریافت میکنند.
با وجود آنکه بخش قابل ملاحظهای از افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی برای دریافت خدمات مشاورهای و درمانی احساس نیاز میکنند، اما حدود دو سوم افراد مبتلا، از مداخلات سلامت بهرهمند نمیشوند.
جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که از حدود سه دهه پیش خدمات سلامت روان را در نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی ادغام کرده است؛ در سطح روستا بهورز در حوزه سلامت روان مسئولیتهای تعریف شدهای دارد.
پزشکان عمومی مراقبتهای سلامت روان را به عنوان بخشی از وظایف کلی خود ارائه میدهند و در مواردی که مشکلات بیماران پیچیده باشد، آنها را به سطح بالاتر ارائه خدمت، که توسط متخصصین سلامت روان(روانپزشکان و روانشناسان) حمایت می شود، ارجاع می دهند. با توجه به اینکه پزشکان عمومی در نظام ارائه خدمات سلامت جایگاه ویژهای دارند، توانمندسازی این گروه از کارکنان غیرمتخصص در نظام سلامت، بار ناشی از اختلالات روانپزشکی را کاهش میدهد.
ارتقاء و گسترش برنامههای سلامت روان به فنآوری پیچیده نیاز ندارد. آنچه مورد نیاز است، افزایش توان و ظرفیت نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی و ارائه بستههای آموزشی متناسب با ظرفیت نیروی انسانی و نیاز دریافت کنندگان خدمت است.
در همین راستا روزهای سوم و دهم مردادماه امسال، کارگاهی با موضوع "ارزیابی و درمان اختلالات خلقی و اضطرابی و ارزیابی و مدیریت اختلالات سایکوتیک و اورژانسهای روانپزشکی" با تدریس دکتر شمساله (روانپزشک) ویژه پزشکان در سالن زکریا برگزار گردید و سومین کارگاه با موضوع" مدیریت و ارزیابی اختلالات رفتاری کودکان، صرع و دمانس " 17مردادماه برگزار خواهد گردید.
یادآور میشود در این کارگاهها، از بسته آموزشی راهنمای ارزیابی و درمان اختلالات سلامت روان ویژه پزشکان عمومی در طرح تحول نظام سلامت استفاده شد و مطالبی در خصوص بیمار افسرده، اضطرابی و نوروتیک، بیمار سایکوتیک و علائم بیماری، چگونگی شرح حال گرفتن، افتراق بیمار سایکوتیک در مراحل اولیه بیماری از بیمار افسرده، علائم بیماری دوقطبی و طیف بیماری، درمانهای دارویی، نمایش فیلم مرتبط با موضوع کارگاه، چگونگی مصاحبه و ارتباط با بیمار، چگونگی تشخیص بیمار افسرده با شکایت از علائم جسمانی، تداخلات دارویی و چگونگی ارجاع بیمار روان ارائه گردید.